Chia-mjöl

posted in: Mage/tarm | 0
Chiafrön

Information om och recept på olika bröd (och pizza) som innehåller chiamjöl
Chia – vattenbindande kolloider
Chia – egenskaper och fördelar
Chia – hur du kan använda det

 

Recept

100 g chia-mjöl motsvarar:

OMEGA 3       160 g lax
KALCIUM       650 g mjölk
KOSTFIBER    115 g all-bran
JÄRN             200 g spenat
KALIUM         200 g banan
PROTEIN        300 g bönor

Chia – vattenbindande kolloider
En unik egenskap hos chia är dess kapacitet att binda vatten. Chia kan absorbera upp till 12 gånger sin egen vikt av vatten vilket hjälper oss att förbättra vätskebalansen. Vätska och elektrolyter är den miljö i vilken alla kroppens celler lever och dess nivåer bör vara så konstanta som möjligt. Med Chia behåller kroppen lättare vätske- och elektrolytbalansen och näringsämnen tillgodogörs effektivare.Exempel: Obalans mellan vätska och elektrolyter sker när kroppen förlorar stora mängder vätska vid diarre, kräkning, hög feber eller vanligast vid svettning. I dessa fall förlorar kroppen den vätska som omger cellerna varvid vätska transporteras ut från cellerna för att kompensera denna obalans. Den onormala fördelning av elektrolyter som blir ett resultat orsakar att cellerna fungerar dåligt. Genom att behålla vätskebalansen fungerar kroppens celler bättre.Vattenbindande kolloider, som de som finns hos Chia, är grunden för alla levande celler, de har egenskapen att transportera alla de substanser som är nödvändiga för celler och brist på dessa kolloider leder till celldöd.Den mat vi äter – utan att tillagas – består till stor del av vattenbindande kolloider. När vi lagar maten förstörs en stor del av dessa vilket minskar de vätskebindande egenskaperna vilket i sin tur leder till försämrad smältbarhet av födoämnen i mage och tarm.Om vi bara åt rå kost skulle vi inte behöva tillföra några vattenbindande kolloider i vår kost. Råa livsmedel innehåller tillräckligt med kolloider för att slemhinnorna i mage och tarm ska fungera normalt.Men även rå kost måste först brytas ner av magsaft, mellan magmun och tunntarm för att den gelbildande effekten ska äga rum. P g a denna process i den övre delen av matsmältningssystemet är de som lider av långsam matsmältning, gasbildning, magsår, etc förhindrade att äta rå kost. Ett tillskott av en vattenbindande kolloid kan i dessa fall användas med vanlig mat eller specialkost rekommenderad av läkare eller kostrådgivare. Egenskaperna hos den vattenbindande kolloiden hos Chia underlättar matsmältningen av kost som annars ger magproblem som sur mage och ökar toleransen av viss mat för överkänsliga.Det finns ett antal produkter på marknaden som erbjuder vattenbindande kolloider med dessa positiva naturliga fördelar; kaktusjuice, betjuice, agar, ätliga havsväxter samt koncentrat av olika växter och grönsaker. De flesta av dessa har dock en eller flera nackdelar; de är för dyra, har oönskade biverkningar och/eller dålig smak, är svåra att få tag på, och/eller har begränsad vattenbindande kapacitet eller negativ påverkan på matsmältningen. Chia, en proteinkälla och energikälla med vätskebevarande egenskaper har inga av dessa nackdelar. En långsammare matsmältning är en skonsammare matsmältning och innebär att näringsämnena i kosten tillgodotas bättre och att vätskebalansen bibehålls.

Chia – egenskaper och fördelar
Om man blandar en matsked Chia i ett glas med vatten och låter det stå 30 minuter så bildas en fast gele. Denna gel-bildning beror på de lösliga kostfibrer som finns i Chia. Samma gelbildning sker i magen när man äter Chia och innebär att en barriär bildas mellan kolhydrater och de matsmältande enzymer som bryter ner dessa till socker.Förutom de självklara fördelarna för diabetiker, innebär denna långsammare nedbrytning av kolhydrater till socker ökad uthållighet. Kolhydrater är kroppens bränsle och en stabilare metabolism innebär att sockernivån i blodet är jämnare och sträcker sig över en längre tidsperiod.Chia har mellan 1.5 och 2 gånger mer protein än andra sädesslag. Som proteinkälla, absorberas Chia lätt, vilket leder till att näringsämnena snabbt når och absorberas av kroppens celler. Detta är särskilt effektivt vid snabb tillväxt, t ex hos barn och ungdomar, cellbildning hos gravida och ammande kvinnor, samt även vid uppbyggnad av muskelceller hos idrottare och motionärer.En annan unik egenskap hos Chia är dess höga halt av “ALA” alfa-linolensyra (som kroppen inte själv kan tillverka), en fleromättad omega3-fettsyra från växtriket (den högsta hittills uppmätta). Chia har mellan 3 och 10 gånger mer vegetabiliskt omega3 än andra sädesslag. Dessa oljor, fler-omättade fettsyror, är essentiella oljor som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.Fleromättade fettsyror är också viktiga för syresättningen av kroppens organ eftersom de underlättar transporten av syre genom blodet till alla celler, vävnader och organ. De bildar dessutom tillsammans med protein och kolesterol de levande membran som håller ihop kroppens celler.Fleromättade fettsyror är oumbärliga för att kroppens körtlar ska fungera normalt, särskilt binjurarna och sköldkörteln. Dessutom förser de huden med näring och behövs för att slemhinnor, membran och nerver skall fungera normalt. Tillsammans med vitamin D möjliggörs upptagandet av kalcium, fosfor och omvandlandet av karoten till vitamin A. Fleromättade fettsyror kopplas ihop med ett väl fungerande fortplantningssystem. Chia innehåller långa triglycerid-kedjor i rätt proportioner för att minska kolesterolbeläggningar på kärlväggarna.Alfa-linolensyra omvandlas i kroppen till de längre fleromättade fettsyrorna DHA och EPA. Effektiviteten av denna omvandling är i dagsläget inte klarlagd men studier tyder på att kroppen kan omvandla större andel ALA till DHA och EPA vid behov. ALA har dessutom en rad viktiga funktioner i kroppen som inte andra fettsyror har.Med en minsta fetthalt av 20%, av vilket 60% består av alfa-linolensyra, bidrar chia-mjöl med 12 g Omega-3 per 100 g mjöl. Den dagliga rekommenderade dosen av Omega-3 är 440 mg och täcks av 4 g chia-mjöl.Chia-mjöl innehåller inga konserveringsmedel eller tillsatser, vilka inte heller behövs p g a den höga halten av naturliga antioxidanter. De viktigaste anti-oxidanterna är klorogensyra, kaffeinsyra, myricetin, quercetin, och kaempferol.Chia-mjöl är dessutom rikt på vitamin B, kalcium, fosfor, potassium, zink, koppar, magnesium, 18 aminosyror och innehåller ämnet bor som fungerar som en katalysator för upptagandet av kalcium.Dessutom är chia-mjöl gluten-fritt vilket öppnar nya möjligheter för tillverkning av livsmedel för glutenintoleranta personer. ________________
Ersätt fett och kalorier med Chia-gelé.
Chia har en unik kapacitet att binda vatten och detta utnyttjar man bäst genom att göra s k Chia-gelé, som har en neutral smak. Den kan blandas i t ex sylt, marmelad, gröt, bröd, yoghurt eller såser och ersätter fett och kalorier utan att påverka smaken negativt.
Genom att blanda i mellan 50–75% Chia-gelé har du ersatt kalorier och fett med en produkt som består till 90% av vatten. Samtidigt berikar du din måltid med bland annat Omega-3, kostfibrer, protein och järn.

Så här gör du Chia-gelé:
För bästa resultat använder du 9 delar vatten och 1 del Chiamjöl, t ex 1 dl Chiamjöl och 9 dl vatten. Häll vattnet i en bunke och vispa därefter långsamt i Chiamjölet. På detta sätt undviks att klumpar bildas. Vispa ett par gånger under 10 minuter och förvara sedan gelén i kylskåpet (håller upp till 2 veckor).

Bröd och bakprodukter:
Använd som fettersättare, protein- och energitillskott och för nya smaker i bröd genom att ersätta bakfett med Chia-gele. Pensla bröd och andra bageriprodukter med koncentrerad Chia-gele (8 delar vatten och 1 del Chia) för ökad hållbarhet.
________________

Recept

Chia-bröd

Ingredienser:
• Vatten, 3 dl
• Jäst, 20 g
• Salt, 1 tsk
• Vetemjöl, 1 kg
• Chiamjöl, 3 msk

Tillredning:
Blanda chia-mjöl och vatten i en skål. Rör om emellanåt under 15 minuter. Chia-mjölet kommer att absorbera vattnet och en gelé bildas.Blanda mjöl och salt i en skål.
Tillsätt långsamt chia-gelén och blanda ihop med mjölet.
Blanda i jästen och blanda ihop till en smidig deg.
Låt jäsa 1 timme.
Grädda i ugnen på mellanstark värme tills det har fått en gyllenbrun färg.Näringsrikt och gott bröd berikat med omega-3.
_______________________________________

Chia-bröd med Nötter
Nyttigt och gott bröd med Chia och nötter.

Ingredienser:
Vetemjöl, 1 kg
Socker, 0.5 dl
Mjölk, 0.5 dl
Jäst, 15 g
Salt, ½ tsk
Margarin, 50 g
Ägg, 1
Äggula, 1

Fyllning:
Krossa nötterna och blanda med Chiamjölet, 1 dl socker, 0.5 dl mjölk, citronskal, citronjuice, och 25 g margarin i en kastrull. Värm under 10 minuter på mellanstark värme.

Bröd:
Lös jästen i ljummet vatten.
Tillsätt och blanda mjölk (0.5 dl), socker (0.5 dl), salt, ägg och smält smör (50 g).
Blanda långsamt i mjölet till en smidig deg.
Lägg degen i en smord skål, täck över och låt vila i rumstemperatur åtminstone 1½ timme eller tills degen jäst till dubbla sin volym.
Värm ugnen till mellanstark värme.
Kavla ut degen till en rektangel, 25 x 40 cm och lägg på den smorda plåten.
Lägg fyllningen i mitten av degen, täck över och förslut “paketet” med degkanterna.
Grädda i ugnen på mellanstark värme ca 40 minuter.
_______________________________________

Pre-pizza med Chia

Ingredienser:
Vetemjöl, 1 kg
Salt, 1 msk
Vatten, 6 dl
Matolja (eller sesamolja), 2 msk
Jäst, 50 g
Chiamjöl, 4 msk
Tomatsås / puré

Tillredning:
Blanda ihop alla ingredienser till en lättarbetad deg.
Dela upp degen i delar om ca 350-400 g.
Smörj plåten med matolja.
Låt degen vila övertäckt i ca 30 minuter.
Bred ut degen med händerna.
Pensla med tomatsås.
Grädda i ugnen på mellanstark värme i ca 15 minuter.
Ta av från plåten.
Frys efter att pizzan kylts till rumstemperatur.
_______________________________________

Smaksatta bullar med Chia
Nyttiga bullar smaksatta med örter, kryddor, ost…

Ingredienser:
• Vetemjöl, 500 g
• Salt, 1 msk
• Vatten, 3 dl
• Olivolja, 1½ msk
• Jäst, 10 g
• Socker, 1 tsk
• Chiamjöl, 1½ msk

Smaksättning:
• Reggianito-ost, 3 msk
• Oregano, 1 msk
• Andra… att improvisera efter egen smak.

Tillredning:
Lös socker och salt i vattnet i en skål.
Blanda i hälften av mjölet (250 g) och därefter jästen.
Blanda i chia-mjölet.
Tillsätt olivoljan och blanda väl.
Blanda i resten av mjölet till en smidig deg.
Dela i två lika delar.
Blanda i de respektive smaksättarna. och baka ut bullar.
Låt jäsa till dubbla sin volym täckta av plastfilm.
Baka ut bullar.
Lägg på smord plåt och låt jäsa till dubbla sin volym.
Grädda i ugnen på mellanstark värme i ca 15 minuter.
_______________________________________

Grovbröd med Chia

Ingredienser:
Grovmjöl, 1 kg
Vetemjöl, 100 g
Socker, 1 krm
Jäst, 10 g
Salt, 1 tsk
Vatten, 180 ml
Matolja eller Sesamolja, 2 msk
Chia-mjöl, 1½ msk

Tillredning:
Blanda grovmjöl, vetemjöl, socker och jäst.
Häll ljummet vattnet i en skål.
Blanda i 6 msk av mjölblandningen i vattnet
Blanda väl och låt jäsa till dubbla sin volym.Häll resten av mjölblandningen i en skål.
Blanda i mjöl- och vattenblandningen ovan.
Tillsätt mat- eller sesamoljan och blanda till en smidig deg.
Låt jäsa till dubbla sin volym täckt av plastfilm.
Kavla ut till en rektangel.
Rulla ihop och lägg i smord brödform.
Låt jäsa tills täckt av plastfilm tills den når upp till brödformskanten.
Grädda i ugnen på mellanstark värme ca 20 minuter.
Ät och njut av chians nyttigheter:-)

OBS. Chia ersätter inte traditionell medicin och läkemedel. Om du är osäker på om du bör äta Chia, fråga din läkare först.