Antioxidanter är nyckeln till en bättre hälsa!

posted in: info bär | 0
antioxidants

Antocyaniner är antioxidanter
Växter som är röda och blå innehåller ofta färgämnen som hör till antocyaninerna. De är ofta särskilt rika i bär som bl.a. blåbär, vindruvor, tranbär, aroniabär, björnbär, körsbär, jordgubbar och svarta vinbär. Antioxiderande antocyaniner tros kunna förebygga allvarliga sjukdomar.
Antocyanin är en grupp färgämnen som ger röda, orange, violetta och blå färger. De är en vanlig grupp färgämnen i växter och de är särskilt många i de växter som har intensiva färger. När antocyaniner förekommer i en växt finns också andra färglösa antioxiderande flavonoider vid sidan om antocyaninerna.

Fåglar och antocyanin
Varför växterna producerar anticyaniner kan variera. I bär finns förekommer ofta mycket antocyanin och de kan fylla en funktion genom att skydda de inre delarna av bladen och bären mot skador från UV-strålning i solljuset.
En teori är att de tydliga färgerna också fyller en funktion genom att göra dem synliga för fåglar, människor och andra djur som äter dem och sprider runt frön via tarvet. I blommor kan de färgglada färgerna hjälpa bin och andra pollinatorer med att lokalisera blommorna.

Antocyaniner och vår hälsa
Det finns studier som pekar på att antocyaniner kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Åtminstone en studie har också pekat på att de kanske kan förebygga typ-II diabetes och hjälpa personer med diabetes att ha blodsockret under kontroll. I den studien användes körsbär. Det är möjligt att de motverkar onödigt i åldrande i huden och andra delar av kroppen och skyddar nervsystemet. En hel del pekar på att antocyaniner verkar antiinflammatoriskt och kan skydda nervsystem och kärl.
Antocyaniner studeras mycket mot cancer. Med svarta hallon har försök skett på råttor och i provrör där viss effekt har gått att se. Forskare vid University of Pittsburgh såg 2007 att antocyaniner kunde döda mänskliga cancerceller utan att skada friska.

Infektioner och antocyaniner
Mest forskning finns kring bär och infektioner, där flera kliniska studier har gjorts. Särskilt har tranbärsjuice studerats och kan ha effekt mot urinvägsinfektion. Hjortron, jordgubbar och hallon hör också till de bär som har potent effekt.

Hur tas antocyaniner upp?
Större delen av de antocyaniner vi får i oss från maten bryts snabbt ner. I blodet är pH ganska högt (ca 7,4) medan antocyaniner är stabila vid lägre pH. Vilka delar av gruppen antocyaniner från kosten som når ut i kroppen är därför ännu ganska okänt. En del forsking har emellertid skett som pekar på att antocyaniner når organ och har en effekt. Några exempel är:
Grisar som fick blåbär dagligen under åtta veckor fick antocyaniner i alla organ.
Forskare i Finland gav patienter med hjärt- och kärlsjukdom en kost med blåbär och deras hälsa förbättrades.
Att äta blåbär eller röda druvor ökade antocyanin i plasma och antioxidativ kapacitet.

Ät mer antocyanin
Enklast sättet att få i sig mer antocyaniner är att äta mer bär med kraftiga färger. Hallon, blåbär, björnbär, tranbär, jordgubbar och hjortron är bara några nyttiga bär som säljs billigt året runt. Bäst för vår hälsa är troligen att variera och äta olika. När det kommer till frukt och grönsaker, välj sådana med olika färger och ät varierat. På så sätt får man olika antocyaniner och nyttiga näringsämnen.
Exempel på livsmedel med antocyaniner som är alternativ till sådana, inga eller låga nivåer är: Rosa grapefrukt istället för vanlig. Romansallad istället för isbergssallad.
Råris istället för vitt ris. Blå druvor istället för gröna.

Tranbär, Blåbär och Svarta Vinbär innehåller antocyanin
Källa: Nyfikenvital.org