Antioxidanter är nyckeln till en bättre hälsa!

posted in: info bär | 0
antioxidants

Bär med antocyaniner antiinflammatoriska
Antocyaniner finns det särskilt mycket av i bär t.ex. hallon, björnbär, svarta vinbär och blåbär. De är antioxidanter och en kost rik på dem verkar antiinflammatorisk och kan därigenom förebygga allvarliga sjukdomar enligt en ny studie.

Studien gjordes av forskare vid University of Oslo och Ullevaal University Hospital. En blandning av antocyaniner från blåbär och svarta vinbär visade minska NF-kB faktorn som är en tydlig indikation på inflammatoriska processer.

Inflammationer och sjukdomar
Kroniska inflammationer i kroppen är associerat med flera allvarliga sjukdomar: hjärtsjukdom, Alzheimers sjukdom, typ-II diabetes, åderförkalkning och dåligt minne. I studien renframställdes antocyaniner från både blåbär och svarta vinbär och prepratet testades i två försök:

* På cellkultur in vitro (provrör).
* I en klinisk placebo kontrollerad studie.

I den placebo kontrollerade studien fick deltagarna 300 mg av preparatet under tre veckor.

Antocyaniner minskade NF-kB
I in vitro försöket visade det sig att antocyaninerna reducerade NF-kB med 27,6% jämfört med celler som inte preparerades med antocyaniner. Innan mätningen hade cellerna givits ett ämne som stimulerar inflammation.

I den kliniska studien deltog 120 kvinnor och män. De fick antingen antocyaniner eller placebo. Flera mätvärden som indikerar inflammation minskade tydligt för gruppen som fick antocyaniner.

Okänt varför antocyaniner verkar antiinflammatoriskt
Hur antocyaniner verkar antiinflammatoriskt är okänt. En teori är att de direkt eller indirekt minskar oxiativ stress. Det kan också vara så att de stimulerar kroppens mekanismer för “rengöring”.
Källa: Nyfikenvital.org

__________________________

Mörkt röd/Blå: Antocyanin: Blåbär, svarta vinbär, hallon och smultron.

Röd:Lykopen. Tomater, nypon, granatäpple.

Gult och orange: Betakaroten, karotenoider, vitamin C. Havtorn, morötter, jordgubbar och gul paprika.

Grönt: Klorofyll, Sulforafan. Nässla, broccoli, broccoligroddar, brysselkål.

Vitt: Quercetin, Sulfider och flavonoider. Lök, vitlök, vitkål och äpplen.