Hallon

Hallon – ett superbär med mängder av nyttigheter. Det finns mängder med olika hallonsorter och dom varierar i färg från klarröda till gula. I USA och Kanada finns även svarta hallon. Men här i Sverige är de röda vanligast både som odlade och vildhallon. De innehåller dubbelt så mycket ellaginsyra (ellagsyra) som jordgubbar.

Ett superbär med hälsofördelar

Hallon är fiberrika och innehåller mycket C-vitamin, folsyra, järn, kalcium och kalium och är dessutom slemlösande, avgiftande och kan lindra menstruationssmärtor.

Hallon innehåller gott om antocyaniner. Antocyaniner hjälper till att skydda dina små blodkärl och ökar cirkulationen.
Ämnen i hallon är bra för hjärnan, minnet och motverkar inflammationer och diabetes.

Trots sin söta smak innehåller hallon 3 ggr mindre socker än ett äpple.

Hallonblad
Genom att torka hallonblad kan man göra eget te. Hallonbladste anses vara bra mot illamående under graviditeten, missfall och förlossningsvärk.

1 kopp färska hallon om dagen under säsong och frysta någon gång i veckan under vintern gör mycket för din hälsa.

Hållbarhet och förvaring

Hallon är känsliga och mosas lätt. Om du har hallon hemma på tomten behöver du inte skölja dom. Osköljda hallon bevarar smak och konsisens bäst, men är bären köpta så är det säkrast att skölja innan du äter dom.

De bör ätas samma dag som du köper eller plockar dom. Kan förvaras någon dag i kylskåp, men bör plockas fram cirka en timme innan dom ska ätas.

Om du vill frysa in hallon så styckefrys dom först. Lägg hallonen på en bricka i ett lager och låt stå i frysen någon timme innan du lägger dom i plastpåsar.
Källa: www.sund.nu